מחקרים

לימפוציטים בשתן עשויים לנבא הישנות כלייתית של וסקוליטיס

מחקר חשף כי ספירת תאי T +CD4 בשתן עשויה לזהות חולים עם ווסקוליטיס הקשורה ל-ANCA הנמצאים בסיכון משמעותי להישנות כלייתית, במיוחד בשילוב עם רמות נוגדני ANCA

בווסקוליטיס הקשורה לנוגדני ANCAי(Anti-neutrophil cytoplasmic autoantibody) קיים חוסר בסמנים ביולוגיים שינבאו הישנות של מחלה כלייתית. תאי T בשתן הוכחו כמסייעים בהבחנה בין גלומרולונפריטיס אקטיבית לבין הפוגה בווסקוליטיס הקשורה ל-ANCA, אך ערך הניבוי שלהם בהתלקחות כלייתית אינו ידוע.

מחקר PRE-FLARED, שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology, היה מחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי, שבחן סמנים ביולוגיים מ-102 מטופלים עם ווסקוליטיס הקשורה ל-ANCA הנמצאים בהפוגה. מטרת המחקר הייתה בחינת השימוש בתאי T מסומני +CD4י(cluster of differentiation 4) בשתן כסמן ביולוגי מנבא להישנות כלייתית. מטרה זו נבדקה באמצעות כימות תת-קבוצות של תאי T +CD4 בשתן באמצעות ציטומטריית זרימה בתחילת המחקר, וניטור תוצאים קליניים על פני 6 חודשי מעקב.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב המשתתפים, 10 חוו הישנות כלייתית, 2 חוו הישנות לא כלייתית, ו-90 נותרו בהפוגה יציבה. ממוצע ספירת תאי ה-T +CD4 בשתן בתחילת המחקר היה גבוה יותר באופן מובהק בחולים עם חזרת המחלה, לעומת חולים שנותרו בהפוגה. ניתוח עקומת ROC (Receiver operating characteristic) של תאי ה-T +CD4 בשתן חשף אזור מתחת לעקומה של 0.88 בניבוי התלקחות כלייתית, ובכך הפגין ביצוע טוב יותר בהשוואה לטיטר נוגדני ANCA, המטוריה ופרוטאינוריה. כמו כן, על ידי קביעת גבול של 490 תאי T +CD4 ל-100 מ"ל שתן, הרגישות והספציפיות של זיהוי חולים עם התלקחויות כלייתיות עתידיות היו 60% ו-97.8%, בהתאמה. בניתוח פוסט-הוק, שילוב של ספירת תאי T +CD4 בשתן עם רמות ANCA מסוג PR3י(proteinase-3) הראה שיפור בניבוי המחלה בקבוצת המטופלים החיוביים ל-PR3+. בנוסף, מספר תאי ה-T +CD4 בשתן הראה מתאם מוגבל עם ירידה ב-GFR ועלייה בפרוטאינוריה במהלך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים כי ספירת תאי T +CD4 בשתן עשויה לזהות חולים עם ווסקוליטיס הקשורה ל-ANCA הנמצאים בסיכון משמעותי להישנות כלייתית תוך 6 חודשים. שילוב ספירות אלו עם רמות נוגדני ANCA שיפר אף יותר את חיזוי ההישנות.

מקור:

Prskalo, Luka1; Skopnik, Christopher M.1; Goerlich, Nina1,2; Freund, Paul1; Wagner, Leonie1; Grothgar, Emil1; Mirkheshti, Pouneh1; Klocke, Jan1,2; Sonnemann, Janis1; Metzke, Diana1,2; Schneider, Udo3; Hiepe, Falk2,3; Eckardt, Kai-Uwe1; Salama, Alan D.4; Bieringer, Markus5; Schreiber, Adrian1; Enghard, Philipp1. Urinary CD4+ T Cells Predict Renal Relapse in ANCA-Associated Vasculitis. Journal of the American Society of Nephrology 35(4):p 483-494, April 2024. | DOI: 10.1681/ASN.0000000000000311

נושאים קשורים:  מחקרים,  וסקוליטיס,  ANCA,  תאי T CD4,  ביומרקרים
תגובות